מכוניות ללא נהג

לפוסט הקודם
מי שמזוהה יותר מכל עם פרויקט המכונית ללא נהג היא ללא ספק חברת גוגל. למרות שעם השנים הצטרפו חברות נוספות למיזם זה וביניהן כאלו שמקדמות מערכות הקשורות רק למשאיות או רק לכלי רכב חשמליים הרי שגוגל היא ללא ספק המנוע וההוגה של מהלך זה. גוגל היא זו שקידמה את החוק שאיפשר למכוניות כאלו לנוע בכבישי מדינת נאוודה בארה"ב והיא זו שמאפשר לחוקרים מובילים מהמחלקה לבינה מלאכותית באוניברסיטת סטנפורד בארצות הברית ליישם את ממצאי המחקרים שלהם.

לשם מימוש החזון הקימה גוגל חברת בת שבשיתוף פעולה עם חברת רכבים ייצרה כבר כמאה מכוניות אוטונומיות כאלו ומעוניינת כבר להתחיל לשווקן.

ההבטחה של החזון ברורה לחלוטין: דמיינו עולם ללא תאונות דרכים, ללא רמזורים או לחץ. אתם תעלו על מכונית תגידו את היעד ותוכלו לקרוא עיתון או לעשות כל דבר אחר ברוגע. את הקשר החיובי הנכון בין בני אדם שאנו לא הצלחנו ליישם על הכביש ובמידה רבה בשל האנונימיות שמאפשר לנו הכביש יצליחו המכוניות שיתקשרו ביניהן ויוכלו להתנהל בצורה הרמונית ביניהן. הבעיה שמצב זה כפי שכבר הזכרתי במאמר קודם חובה בתוכה הזדמנות לפשע וטרור מסוג חדש של השתלטות על מכוניות מסוג זה. תחשבו על טרור דריסה באמצעות שלט רחוק או על חטיפה באמצעות השתלטות על המכונית הנוסעת ולעשות בנוסעיה כחפצו של החוטף.

יש שיגידו שכבר כיום לכל מי שיש לו מכונית אוטומטית ו-וויז נמצא במצב חצי רובוטי המאפשר לנהגים לסמס או לדבר ארוכות בטלפון בזמן הנסיעה מה שמעלה את הסיכון לתאונות דרכים. באירופה בשונה מארצות הברית המיקוד הוא בעיקר כלפי תחבורה ציבורית אוטונומית אך ייתכן ומגמה זו רק מגבירה את עוצמת האיום האפשרי מצד תוקפים שונים. פרט לנושא הביטחון קיימים גם היבטים משפטיים בכל הקשור לתאונות בהן מעורבות מכוניות כאלה ושאלת האחריות, איך מגנים על הפרטיות של הנוסעים שעכשיו חברות הפרסום ותאגידי הענק ידעו להיכן הם נוסעים ומתי ובאילו נקודות הם מביטים מחוץ לחלון או נוסעים לאט מהרגיל.